Trzecie spotkanie projektowe w ramach projektu My Europe, My Life, My Future.

28 Październik 2017

Kolejne spotkanie projektowe odbyło się na greckiej wyspie Chios. W spotkaniu tym wzięli udział uczniowie klasy II Ti – Piotr Baran, Kacper Budzyński i Paweł Kuśmierz oraz koordynator projektu Katarzyna Maciejczyk i nauczyciel języka angielskiego Beata Krzysiak.

Naszą podróż rozpoczęliśmy od podróży na wyspę, która trwała około 10 godzin. Z Warszawy greckimi liniami dolecieliśmy do Aten, z których po sześciogodzinnym postoju i przesiadce dolecieliśmy na Chios. Grecja powitała nasz piękną pogodą, wspaniałymi widokami i gościnnością tamtejszych mieszkańców.

W poniedziałek odbyło się oficjalne powitanie wszystkich partnerów projektu w greckiej szkole Kallimasia General High School władze szkoły, przybyli goście serdecznie przyjęli nas.

Podczas uroczystości powitania mieliśmy możliwość obejrzenia regionalnego greckiego tańca przygotowanego przez uczniów. Przygotowana prezentacja przybliżyła nam historię wyspy, położenie geograficzne, atrakcje turystyczne Tego dnia zwiedziliśmy również szkołę i najbliższe otoczenie wokół niej.

We wtorek rozpoczęły się zajęcia w szkole i realizacja zadań wynikających z projektu. Uczniowie i nauczyciele rozpoczęli prace dotyczące tworzenie europejskiego kalendarza świąt i obyczajów.

Każde państwo musiało zaprezentować charakterystyczne święta, zwyczaje i obyczaje przypadające na poszczególne pory roku. Zwiedziliśmy również muzeum folkloru, które znajduje się szkolnych piwnicach. Popołudnie upłynęło nam na zwiedzeniu stolicy Chios – miasteczka o tej samej nazwie.

Środa to dzień realnego zetknięcia się z kulturą Grecji. Tego dnia odbyła się wycieczka do Pyrgi i Mesty. Miasteczko Pirgi wyróżnia się nietypowymi fasadami domów – geometryczne wzory są wydrapywane w białej farbie, spod której wyłania się ciemna zaprawa wulkaniczna

Czwartek w szkole to dzień różnorodnych kultur. Zadaniem każdego partnera było przygotowanie stoiska, z wykorzystaniem rzeczy, jakie przywieźliśmy ze swoich państw, aby jak najbardziej przybliżyć swoją kulturę. Wystawę obejrzeli wszyscy uczniowie szkoły jak również inni uczniowie z okolicznych szkół, którzy zostali zaproszeni. Wystawa wzbudziła wielkie zainteresowanie wśród wszystkich uczestników, zachwyt zaproszonych gości. Po południu zwiedziliśmy wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO klasztor Nea Moni z XI wieku, który stanowi dziś sanktuarium pamięci narodowej - w roku 1822 Turcy dokonali tu masakry mnichów a także mieszkańców wyspy, którzy schronili się w klasztorze.

W piątek w godzinach porannych gościliśmy u burmistrza miasta Chios, który serdecznie powitał wszystkich partnerów projektu. Następnie udaliśmy się do muzeum mandarynek i cytrusów. W godzinach wieczornych odbyła się pożegnalna kolacja, gdzie mieliśmy okazję skosztować lokalnych potraw. Grecka młodzież zaprezentowała nam grecki regionalny taniec, który wszyscy mieli możliwość nauczyć się zatańczyć.

Sobotni dzień to wycieczka do Vollissos, miasteczka, które znajduje się w północnej części wyspy, w którym urodził się Homer. Gościliśmy tam w okolicznej szkole, w której w sumie uczy się 28 uczniów, jak również w okolicznej winiarni.

Sobota to dzień, który kończył nasze spotkanie z Grecją.  Praca w szkole, wycieczki po okolicznych miasteczkach, atrakcje turystyczne, błękitne morze, piękne różnorodne plaże, wspaniałe widoki, kontakt z mieszkańcami, i lokalne potrawy sprawiły, że realnie zetknęliśmy się z grecką kulturą, gościnnością.