Na rajdowo w Spoleto …

02 Maj 2017
 Połowa praktyk zagranicznych „Włoskie staże uczniów z Bychawy” - czwartej grupy w Spoleto, we Włoszech już za nami. Po tygodniu zakwaterowania w hotelu „Europa” przenieśliśmy się do Ostello Villa Redenta Spoleto. W wolnym czasie, pod bacznym okiem naszego opiekuna p. Janusza Sagana realizujemy dodatkowe zajęcia rekreacyjno-sportowe, spacerując po mieście i odbywając rajdy piesze po górskich szlakach turystycznych. W ramach pierwszej rozgrzewki, trzeciego dnia pobytu, udaliśmy się do pobliskiej miejscowości Eggi.

Eggi to małe miasteczko w pobliżu Spoleto, znajdujące się na szczycie niewielkiego wzgórza (325 m n.p.m ), około 5 km na północ od Spoleto. Jest zamieszkana przez 481 mieszkańców. Odległość tą pokonaliśmy wolnym marszem w 1.5 godz. Po drodze mijaliśmy urokliwe wzniesienia i tereny. W Eggi obejrzeliśmy kościół St. Giovanni Battista, kościół św Michele Arcangelo (XIV wiek) oraz kościół Matki Bożej Castellocchio. Spacerując wąskimi i urokliwymi uliczkami miasteczka podziwialiśmy jego piękno.

O wiele większym wyzwaniem dla nas, było zdobycie pobliskiej góry Monteluco /804 m n.p.m./. Na wzgórze to udaliśmy się we wtorek /25.04/ po południu. Monteluco to najwyższe wzniesienie w pobliżu Spoleto. Wzgórze to porośnięte jest przez gęsty las, którego okolice są zamieszkane przez 27 mieszkańców. Obszar ten jest dostępny przez malowniczo ukształtowane drogi (zbudowane częściowo przez więźniów Austriaków    w czasie I wojny światowej). Po drodze znajdują się liczne miejsca widokowe, z których podziwialiśmy piękną panoramę Spoleto.

Na szlak zawsze wyruszało się w pobliżu mostu Ponte delle Torri. Niestety z powodu ubiegłorocznych wstrząsów most został zamknięty do odwołania.

Obecnie, na wzgórze można wyjść wieloma ścieżkami pieszo lub na rowerze górskim. My wybraliśmy tą pierwszą sposobność. Ze Spoleto na Monteluco dotarliśmy w miarę szybko. Po drodze odpoczywaliśmy kilka razy. Na miejscu,  na wzgórzu, odwiedziliśmy sanktuarium św. Franciszka i klasztor św. Antoniego z Padwy. Następnie był krótki odpoczynek, po którym żwawym krokiem ruszyliśmy w dół, w kierunku Spoleto. Na powrót wybraliśmy już drogę o wiele łatwiejszą, gdyż szliśmy za szosą. Schodząc ze szczytu, po drodze,  mijaliśmy metalowy krzyż na szczycie góry. Jest on jednym z najbardziej charakterystycznych symboli Spoleto, zwłaszcza w nocy, kiedy jest oświetlony. Warunki atmosferyczne zmusiły nas do przyśpieszenia tempa marszu – na niebie pojawiły się ciężkie, deszczowe chmury, wzmógł się wiaterek i od czasu do czasu kropił deszczyk. Zmęczeni „lekko” ale szczęśliwi i weseli, wróciliśmy na smaczną kolację, która po takim rajdzie smakowała nam jak nigdy …

A w planie do przejścia już następny szlak turystyczny i zdobycie następnego wzgórza …