„My Europe, My Life, My Future” - wizyta w Portugalii

05 Styczeń 2017
 W dniach 10 – 17 grudnia 2016 roku w ramach realizowanego projektu Erasmus+ My Europe, My Life, My Future” , z wizytą studyjną w Portugalii, przebywali koordynator projektu Katarzyna Maciejczyk, nauczyciel języka angielskiego Beata Krzysiak oraz uczniowie: Adam Moczybroda, Hubert Król, Adrian Augustynowicz.

Spotkanie to pod nazwą „ Tell me about famouse people in your country” zorganizowała szkoła partnerska z Portugalii Agrupamento de Escolas de Pedome.

Pierwszego dnia pobytu  odbyło się oficjalne powitanie wszystkich partnerskich szkół( Polski, Rumunii, Chorwacji, Bułgarii, Grecji) . Powitanie to uświetnił występ dzieci, które w pięknych strojach wykonały tradycyjny portugalski taniec i zaśpiewały portugalskie piosenki. Przy wciąganiu na maszt flagi unii europejskiej i Portugalii został odśpiewany hymn tego kraju. W auli obejrzeliśmy prezentacje o Portugalii, uroczyście powitani przez władz lokalne i szkolne.Czas w tym dniu został wypełniony na zwiedzanie szkoły i zapoznanie z nauczycielami i uczniami portugalskiej placówki.

Drugiego dnia pobytu, uczniowie w czasie warsztataów w międzynarodowych grupach pracowali nad stworzeniem broszur i Wielkiej Księgi Europejczyków. Prezentowali najsłynniejsze postacie w swoich krajach w kategoriach: mężowie stanu, moda, poeta, wynalazca, malarstwo i rzeźba. Nauczyciele w tym czasie zwiedzali okoliczne szkoły, gdzie gorąco byli witani przez społeczności szkolne. Występy artystyczne i prezenty umiliły czas spędzony w szkołach.

W środę 14.12, udaliśmy się na wycieczkę do Bragi, która jest jednym z najstarszych miast w Portugalii o ponad 2000 – letniej historii oraz jednym z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie, założonym w czasach rzymskich. W mieście tym jest ponad 30 kościołów. Uważane jest za ośrodek życia religijnego. W Bradze gościliśmy  między innymi na Uniwersytecie Inżynierii Biologicznej, muzeum    , sanktuarium Bom Jesus do Monte.- najbardziej  wymyślnej barokowej konstrukcja Portugalii wzniesionej na wzgórzu Monte Espinho. Do sanktuarium prowadzą monumentalne granitowe schody uznawane za najpiękniejsze w całej Europie.Kolejnym etapem naszej wycieczki była wizyta w organizacji  PASEC    , gdzie zostaliśmy zapoznani z zasadami funkcjonowania tej placówki.. Wieliśmy udział w grach i zabawach. Odwiedziliśmy również najbiedniejszą dzielnicę Bragi, gdzie młodzież tam mieszkająca specjalnie dla nas przestawiła występ gry na beczkach i taniec.

Czwartkowy dzień został poświęcony na wycieczkę do Porto. Porto to drugie co do wielkości po Lisbonie miasto Portugalii położone nad oceanem Atlantyckim. W Porto mieliśmy możliwość obejrzenia przepięknych zabytków. Most Dom Luis Iłączący Porto i Villa Nova da Gaia, stanowiący symbol Porto. Górnym „pokładem” Dom Luis I jedzie metro i prowadzi ścieżka dla pieszych, natomiast dołem jeżdżą samochody. Zwiedziliśmy muzeum odkrywców oraz winiarnię, gdzie w środku dowiedzieliśmy się o produkcji wina, regionie Douro oraz dlaczego marki porto mają brytyjskie nazwy.

Ostatniego dnia pobytu podczas zajęć warsztatowych uczniowie kończyli prace dotyącze sławych postaci, nauczyciele w tym czasie pracowali nad tworzeniem dokumentów europass.  Po południu w szkole odbywały się Christmas party, na które zostaliśmy wszyscy zaproszeni. Po uroczystej kolacji, na hali sportowej odbyły się występy uczniów, nauczycieli i rodziców. Był to ostatni dzień w szkole przed przerwą świąteczną. Podczas tego spotkania uroczyście zostaliśmy pożegnani przez społeczność szkolną, otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa, pamiątkowe prezenty oraz wymieniliśmy życzenia i kartki świąteczne pomiędzy partnerami.

W sobotni poranek przed odlotem zwiedziliśmy jeszcze Guimareas – zabytkowe centrum miasta, pałac książęcy, przepiękne uliczki, kawiarenki. Portugalia powitała  nas piękną słoneczną pogodą i wspaniałym nastrojem zbliżających się świąt.

Pozostały wspomnienia i zdjęcia, które na długo pozostaną w naszej pamięci. Młodzież nawiązała nowe kontakty, poznała nową kulturę, miała możliwość „ doszlifowania” języka angielskiego.

Obecnie rozpoczną się przygotowania do kolejnego spotkania projektowego, które odbędzie się w marcu w Rumunii.