Tydzień w Spoleto za nami …

08 Czerwiec 2016

Pierwszy tydzień praktyk zagranicznych drugiej grupy w Spoleto we Włoszech już za nami. Zakończył się on w sobotę 04 czerwca. Również tego dnia zmieniliśmy miejsce zakwaterowania. Opuściliśmy gościnne progi Casa di Ospitalita Nazareno, udając się do Ostello Villa Redenta Spoleto. Był to dla nas okres pełen wyzwań, nowych doświadczeń zawodowych oraz lekcja samodzielności. Po raz pierwszy spotkaliśmy się się z pracodawcami i poznaliśmy swoje miejsca pracy oraz obowiązki i zadania na cały okres stażu. Wszystkie miejsca praktyk zaproponowane przez włoskiego partnera pozwalają nam poszerzyć i udoskonalić swoje umiejętności zdobyte podczas nauki w szkole. Dużym wyzwaniem dla nas jest porozumiewanie się z współpracownikami. Głównie rozmawiamy w języku angielskim i włoskim. Zdobyte w ten sposób umiejętności językowe przydają się nam nie tylko w pracy, ale także podczas zakupów. W wolnym czasie pod opieką Janusza Sagana spacerujemy po centrum miasta poznając najważniejsze zabytki oraz górskie szlaki turystyczne.

Zagraniczna praktyka to także realizacja programu kulturowego. W związku z powyższym w niedzielę 05 czerwca 2016 roku, wszyscy udaliśmy się na wycieczkę krajoznawczą do Asyżu i Perugii. W mieście „Biedaczyny z Asyżu” zwiedziliśmy między innymi: Bazylikę Santa Maria degli Angeli, zbudowaną w pobliżu Asyżu na polecenie papieża Piusa V w latach 1569 – 1679. Wewnątrz niej znajduje się Porcjunkula – kaplica pod wezwaniem Matki Bożej Anielskiej, którą św. Franciszek w XIII wieku otrzymał w darze od benedyktynów i odbudował własnymi rękami. Kościółek stał się po śmierci świętego miejscem jego kultu.

Następnie udaliśmy się do Bazyliki św. Franciszka. Bazylika została zbudowana na Wzgórzu Piekielnym /nazwa związana jest z wykonywanymi na nim wyrokami śmierci/. W świątyni znajduje się 46 fresków. Największy i najważniejszy w świątyni cykl fresków pt. Święty Franciszek w Asyżu był malowany przez 564 dni. Bazylika jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Nadto odwiedziliśmy Bazylikę św. Klary – gotycką budowlę postawioną w latach 1257 – 1260. W krypcie kościoła, w kryształowej trumnie, jest pochowana św. Klara. W bazylice znajduje się Krzyż z San Damiano – jak podają źródła Franciszkańskie, święty miał z niego usłyszeć głos samego Chrystusa, który przemówił: „Franciszku, idź i napraw mój Kościół”.

Po krótkim odpoczynku, swoje kroki /autokarem/, skierowaliśmy w kierunku Perugii – stolicy Umbrii, rejonu administracyjnego środkowych Włoch. Miasto to leży między jeziorem Trazymeńskim a Tybrem i liczy około 150 tys. mieszkańców. Tu największym naszym zaskoczeniem była przejażdżka MiniMetrem. Jest to automatyczny system kolei z liny trakcyjnej, który jest rozwijany wzdłuż jednej linii o łącznej długości 4 km. Składa się on z 25 samochodów, około 5 m długości i może pomieścić do 20 osób. Są ciągnięte przez linę do stałej prędkości 25 km/h /około 7 m/s.
Po krótkiej i ekscytującej podróży udaliśmy się do „miasta pod ziemią” a następnie zwiedziliśmy Katedrę San Lorenzo, która została wybudowana w latach 1345 – 1490 w stylu gotyckim. Potem obejrzeliśmy, znajdującą się przed katedrą Fontannę Maggiore, która jest symbolem Perugii i miejscem spotkań jej obywateli. Na jej 25 bokach znajdują się rzeźby przedstawiające świętych i proroków, znaki zodiaku, pory roku, wydarzenia z historii Rzymu oraz sceny biblijne.

Była to dla nas długa i wyczerpująca wycieczka, w trakcie której mogliśmy nawiedzić miejsca kultu religijnego, podziwiać przepiękne budowle oraz kupić upominki dla najbliższych. Szczęśliwi i cali wróciliśmy do Villa Redenta.  Szczególne podziękowania i słowa uznania należą się dla naszej przewodnik Pani Beacie Watrak – za okazaną życzliwość i wyrozumiałość - Grazie …
   Oczami wyobraźni już jesteśmy na następnej wycieczce, która odbędzie się w niedzielę 12 czerwca do wiecznego miasta – Rzymu. Jeżeli pogoda nam dopisze, to w planie jest również wypad do San Benedetto del Tronto nad Morze Adriatyckie. Tam chcielibyśmy poplażować i pokąpać się w wodach Adriatyku

Galeria zdjęć - Asyż ...

Galeria zdjęć - Perugia ...

Galeria zdjęć - Spoleto ...