Rowerem po zdrowie...

23 Wrzesień 2014
 17.09.2014 r. uczniowie klasy I TIUF wraz z wychowawczynią p. Joanną Mendykowską , pedagogiem p. Januszem Saganem  i przewodnikiem p. Markiem Kuną , wyruszyli na rajd rowerowy „ Żyjmy zdrowo na sportowo” . Celem wyprawy była przede wszystkim integracja uczniów tej klasy, ale także zachęcenie młodzieży  do zdrowego stylu życia poprzez aktywne spędzenie czasu oraz poznanie walorów turystycznych okolic Bychawy .

We środę tuż po godzinie 8 rano, po krótkiej odprawie dotyczącej bezpieczeństwa podczas jazdy rowerem i zapoznaniu się z trasą,  wyruszyliśmy w drogę. Słoneczna pogoda i perspektywa wspólnego spędzenia czasu poza szkołą , napawały nas optymizmem i wprawiały w wyśmienity  nastrój.
Wyjechaliśmy spod szkoły jadąc  przez Wandzin w kierunku bychawskiego cmentarza, gdzie znajdują się groby zasłużonych dla Bychawy: m.in. ks. A. Kwiatkowskiego, ks. D. Maja, właścicieli Bychawy: kaplica grobowa A. Duniewskiego + 1883r, grób rodzinny Kowerskich, nagrobek Koźmianów, nagrobek lady Florence Fortescue Turner – angielskiej arystokratki – guwernantki w domu Przewłockich oraz  groby nieznanego żołnierza.

Następnie zatrzymaliśmy się w rezerwacie stepowej roślinności” Podzamcze” na Lipniaku, skąd mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę Bychawy.

Mijając zalew, ruiny zamku, „Zieloną dolinę” udaliśmy się do grodziska na Zdrapach - wczesnosłowiańskiej osady z VIII – X w.

Kolejnym przystankiem był cmentarz wojenny z 1915.r. na Pawłowie, na którym pochowano ponad 1100 żołnierzy armii austro-węgierskiej  i  armii rosyjskiej.

Jadąc polnymi drogami, wzdłuż lasu przez Pawłówek i aleję lipową dotarliśmy do Strzyżewic. W sklepie zaopatrzyliśmy się w prowiant, który zjedliśmy  na pobliskim placu zabaw.  Najedzeni i pełni nowych sił ruszyliśmy w dalszą drogę, by podziwiać  walory przyrodniczo - turystyczne gminy Strzyżewice. Niesamowitych wrażeń dostarczyły  przepiękne widoki doliny Bystrzycy, która obfituje  w rzadką roślinność wodną oraz wiele chronionych gatunków zwierząt,  stawy i stare młyny wodne nad brzegami Bystrzycy. W parku podworskim Kiełczewicach Dolnych obejrzeliśmy kapliczkę z figurą św. Jana Nepomucena, a w  pobliskim lesie poznaliśmy historię krzyża, wystawionego  dla upamiętnienia założenia w 1916 r. przez Romana Okulicz -Kozaryna Polskiej Organizacji Wojskowej.

Ostatnim punktem  naszego rajdu był położony na wzgórzu kościół w Kiełczewicach Maryjskich, który założył w 1431 roku dziedzic Kiełczewic Jan herbu Abdank. W 1683 r. Jan Skarbek Kiełczewski w miejsce kościoła drewnianego wystawił świątynię murowaną, która  pomimo pożaru w 1900 r. i zniszczeń podczas walk I wojny światowej stoi do dziś. Na uwagę turysty zasługują zachowane wewnątrz obrazy i epitafia Koźmianów oraz portret trumienny jednego ze Skarbków-Kiełczewskich, a za kościołem pomniki nagrobne Gintowttów i Klambrowskich, dawnych właścicieli tutejszych włości. Ze szczytu szerokich schodów prowadzących do świątyni,( podobnych do hiszpańskich schodów w Rzymie) zachwycaliśmy się piękną panoramą doliny Bystrzycy. Mijając cmentarz w Kiełczewicach udaliśmy się w drogę powrotną do Bychawy , która wiodła przez Dębszczyznę i Łęczycę.

Trasa rajdu liczyła ok. 35 –
40 km, tak więc wszyscy musieliśmy  wykazać się dużą wytrzymałością. Niewygody i trudy wyprawy rekompensowały ciekawe miejsca, piękne widoki,słoneczna pogoda, wspaniała atmosfera i dobre humory, które dopisywały wszystkim uczestnikom rajdu.
Zachęcamy wszystkich do uprawiania turystyki rowerowej, która jest nie tylko zdrową  formą aktywności fizycznej i spędzania czasu wolnego, ale może też kształcić i rozwijać.

Do zobaczenia więc na kolejnych trasach szlaków rowerowych.