COMENIUS - wizyta w Rumunii - dzień 1

08 Maj 2012
Grupa z Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Bychawie dotarła już na kolejne spoktanie projektowe w ramach programu COMENIUS. Spotkanie odbywa się z miejscowości Roman w Rumunii. Oto relacja jednej z uczennic:

Po długiej i wyczerpującej podróży (na szczęście urozmaiconej wspaniałymi widokami Słowacji, Węgier, Karpat i rumuńskich miasteczek), dotarliśmy do celu. I cóż macie pecha, że nie jechaliście z nami, bo przyjęli nas jak prezydenta – nocleg w drogim hotelu (4 gwiazdkowym), w białej pościeli, śniadanie bogatsze niż wigilia u babci, z rana biała limuzyna pod hotelem – niestety jak się później okazało nie dla nas.

W szkole powitanie odbyło się z wielką pompą – na wejście tradycyjne rumuńskie przywitanie – chleb, sól i coś mocniejszego (dla pełnoletnich) – pewnie dla śmielszej konwersacji z nowymi znajomymi z innych krajów. Potem przeszliśmy się po szkole gdzie dzieciaki śpiewały piosenki, tańczyły, grały na instrumentach – i wszystko dla nas! Przyglądaliśmy się występom młodych mistrzów tańca nowoczesnego i tradycyjnego. Dowiedzieliśmy się co nieco na temat narodowości rumuńskiej i cygańskiej oraz tolerancji dla osób niepełnosprawnych, to dzięki przedstawieniu granemu przez dzieci ze szkoły. Podziwialiśmy wspaniałe wykonanie utworu Chopina, to dzięki utalentowanemu pianiście, uczniowi szkoły. Potem czekały na nas ciastka, kawa i miłe towarzystwo małych artystów, którzy dołączyli do nas po występach. Potem zostaliśmy powitani przez samego burmistrza miasta Roman, który wręczył nam upominki.
Zjedliśmy obiad i wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta, gdzie zobaczyliśmy m. in. zabytkową XVI wieczną cerkiew prawosławną, o której opowiedział nam sympatyczny prawosławny pop.

Z pozdrowieniami, Paula Steć, wasz wierny bezpłatny reporter.