Wycieczka do Kozłówki

24.10.2007 09:05:48
Wycieczka do Kozłówki20.10.2007r uczestnicy Koła dziennikarskiego oraz osoby zainteresowane wraz z opiekunem pania Jolantą Szpytma i panem Januszem Saganem wyruszyli na wycieczkę. Celem był Zespół Pałacowo-Parkowy w Kozłówce. Jak dowiedzieliśmy się fundatorem pałacu był wojewoda chełmiński Michał Bieliński-przedstawiciel rodu, który w czasach saskich odgrywał znacząca rolę. W 1735 roku poślubił on Teklę Pepłowską ,która wniosła mu w posagu dobra kozłowieckie. W 1742 roku zbudowali oni pałac w stylu późnego baroku. Po ich śmierci, ich syn Franciszek urządził tu teatr, a w 1799 r. sprzedał dobra kozłowieckie Aleksandrowi Zamoyskiemu. Od tej pory pałac należał do rodu Zamoyskich.

Polecamy:
-Galeria - Wycieczka do Kozłówki - "Szkoła dla Ciebie" - 2007
W latach okupacji niemieckiej wiele osób ukrywało się w Kozłówce min. Ks. Stefan Wyszyński. W 1944 r. pałac przeszedł na własność państwa, utworzono tutaj pierwsze muzeum na terenach wyzwolonych spod okupacji hitlerowskiej. W muzeum można obejrzeć prawdziwe arcydzieła sztuki ;obrazy, meble, rzeźby, porcelanę , bogate zbiory biblioteczne. Przez chwilę poczuliśmy się jak w bajce. Przepych, bogactwo i piękno eksponatów urzekło nas. Po zwiedzeniu pałacu obejrzeliśmy wystawę fotografii "Daisy, księżna von Pless :Szczęśliwe lata. Portrety księżnej Daisy jej przyjaciół z Archiwów Leffayettea w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie". Mogliśmy tu podziwiać stroje z tamtych lat, poczuć klimat epoki. Jego dopełnieniem był kolejny etap naszej wędrówki po dobrach kozłowieckich – powozownia. Zobaczyliśmy tu pojazdy konne z XIX i początku XX wieku , różnego typu uprzęże końskie, siodła, akcesoria jeździeckie. Nasze koleżanki rozmarzyły się na widok karety z warszawskiej fabryki Filipa Loretza –chciały by nią jechać do ślubu. Ożywienie wywołały także zabytkowe rowery i bicykl. Zastanawialiśmy się patrząc na bicykl jak tu się wdrapać i utrzymać na czymś takim.
Po obejrzeniu powozowni zmieniliśmy klimat. Skierowaliśmy się do Galerii Sztuki Socrealizmu –jedynej w Polsce i być może w Europie. Wystawa ta ma charakter polityczno -dydaktyczno-artystyczny, ostrzega ona przed wszelkimi przejawami sztuki sterowanej przez rządy totalitarne. Zdziwienie na twarzach uczestników wywołało hasło: ’’Wróg cię kusi coca-colą‘’.
Dopełnieniem naszej wędrówki była ptaszarnia oraz plac zabaw. Okazał się on nie lada atrakcją-niektórzy poczuli się znów jak w przedszkolu. W promieniach jesiennego słońca spacerowaliśmy po parku podziwiając jego piękno.
Wszystkim polecamy Kozłówkę na weekendowy wyjazd z rodziną lub przyjaciółmi bo naprawdę warto, czego potwierdzeniem niech będzie załączona galeria .